Belangrijke informatie over arbitrage vanaf seizoen 2016-2017
Ar 10 Augustus

Belangrijke informatie over arbitrage vanaf seizoen 2016-2017

Inleiding

De scheidsrechterscommissie heeft twee doelstellingen geformuleerd voor de komende jaren:

·Het opleiden van iedere scheidsrechter naar een hoger niveau

·Het vergroten van de groep zeer ervaren scheidsrechters

De ambitie van HC Ypenburg is om goed en technisch hockey ook via de arbitrage te stimuleren.

De scheidsrechterscommissie heeft de huidige werkwijze geëvalueerd en op basis hiervan een voorstel aan het bestuur gedaan om deze doelstellingen te kunnen verwezenlijken.

Eén van de voorstellen heeft betrekking op het aanwijzen van scheidsrechters. Dit voorstel is door het bestuur aangenomen.

De voornaamste verandering die gaat plaatsvinden met ingang van het seizoen 2016/2017 is dat de wedstrijden van het niveau 3, 4 en 5 van de jeugd niet meer op persoon wordt aangewezen maar per team.

In dit artikel wordt uitgelegd wat de problematiek is, waarna het voorstel wordt uitgelegd en de gevolgen en noodzakelijke acties worden benoemd.

Eerst kijken we naar vraag en aanbod op gebied van arbitrage. Daarna tonen we wat feiten van het seizoen 2015-2016 rondom arbitrage. De tijdbesteding van de commissie wordt inzichtelijk gemaakt.

Daarna kijken we naar de toekomst: veranderen van het aanwijsbeleid, veranderingen voor coaches en/of teammanagers

Overzicht van vraag en aanbod

Onderstaand de huidige verdeling van scheidsrechters over de niveaus van kennis/ervaring/kunde die we in ons systeem onderscheiden:

 


We maken onderscheid tussen vrijwilligers, waar we ook de Trim-leden toe rekenen, en spelende scheidsrechters.

De teams van het afgelopen seizoen waren op de volgende scheidsrechterniveaus ingedeeld:

·Niveau 1 (bondsscheidsrechters)

oSenioren       1
oJunioren       0

·Niveau 2

oSenioren        3
oJunioren        9

·Niveau 3

oSenioren       1
oJunioren      15

·Niveau 4

oSenioren        1
oJunioren      14

Alles bij elkaar levert dit ongeveer de volgende belasting voor de scheidsrechters op:



Het is duidelijk dat de belasting van de arbitrage in theorie zeer onevenredig verdeeld is over de scheidsrechters. Daarnaast is het aantal beschikbare scheidsrechters op hoger niveau zorgwekkend.

Feiten arbitrage seizoen 2015-2016

In LISA worden de fluitbeurten netjes bijgehouden. Hieruit kunnen de volgende feiten worden gehaald:

·Aantal geregistreerde fluitbeurten 718

 

oSpelers            256 36%
oVrijwilligers    462 64%

 

Er zijn 16 scheidsrechters die meer dan 10 wedstrijden hebben gefloten in seizoen 2015-2016, hiervan is 1 (één) scheidsrechter ook een spelend lid. Gezamenlijk hebben deze scheidsrechters 243 (34%) van de geregistreerde fluitbeurten voor hun rekening genomen. Niet toevallig hebben 13 van deze 16 scheidsrechter niveau 1 of 2.

Van de 97 vrijwilligers hebben 77 mensen (=79%) minimaal 1 fluitbeurt geregistreerd in dit seizoen. Gemiddeld hebben deze mensen 5,7 maal gefloten.

Van de 206 spelende scheidsrechters hebben 143 mensen (=69%) één of meer wedstrijden gefloten. Gemiddeld hebben de spelende scheidsrechters 1,2 fluitbeurten gehad dit jaar.

Tijdbesteding van de commissie

De indeling van de scheidsrechters doen we met zijn vijven. We maken de indeling per toerbeurt.

Het toewijzen van scheidsrechters aan ieder wedstrijd is een puzzel die we in LISA oplossen. Dankzij LISA kost dit ons ongeveer (slechts) 2 uur per weekeinde.

Daarna houden we de mailbox in de gaten en beantwoorden we reacties op de indeling. Hieraan besteden we tussen de 5 en 8 uur per week!

Wat opvalt is dat de tijd met name gaat zitten in het zoeken van een vervanger en in het beantwoorden van communicatie vanuit jeugdleden en heel af en toe ouders van jeugdleden. Onderwerp is vrijwel altijd dat de betreffende speler niet beschikbaar is en geen vervanger kan vinden.

De uitkomst is altijd dat de speler, na veel aandringen vanuit de scheidsrechterscommissie, een vervanger vindt en dit aan ons doorgeeft.

Ongeveer 80% van onze herindelingstijd besteden wij aan niveau 3 en 4 wedstrijden en ongeveer 20% aan de niveau 2 wedstrijden. Dit verschil vinden wij ontoelaatbaar omdat de groep waar we het nu over hebben maar 1-2 keer per jaar wordt aangewezen en het aanwijzen dus eigenlijk geen probleem zou moeten zijn.

Afgelopen jaar hebben we met grote regelmaat aan onze scheidsrechters laten weten dat zij zichzelf kunnen indelen voor een bepaalde wedstrijd of weekend. We zien dat dit effect heeft, maar niet zo groot dat onze tijdsbesteding significant is verminderd.

Om onze doelstellingen te willen behalen willen meer van onze beschikbare tijd stoppen in opleiden en begeleiden van scheidsrechters in plaats van indelen en vervangers zoeken.

Verandering van aanwijsbeleid

Als commissie willen wij onze tijd besteden aan het op hoger niveau krijgen van de scheidsrechters. Dat is nodig om onze sportieve ambities waar te maken; teams gaan beter spelen van goede arbitrage!

Dat betekent dat we eerst minder tijd moeten gaan besteden aan het aanwijzen van scheidsrechters. Dat doen we op twee manieren:

·Uitbreiden van de commissie

·Een ander aanwijsbeleid van de A- en B-jeugdspelers als scheidsrechter

Inzoomend op het laatste punt, zullen we de scheidsrechters van A- en B-jeugd niet meer op naam maar per team gaan aanwijzen voor een wedstrijd. Het is dan de verantwoordelijkheid van de coach en/of teammanager dat er twee scheidsrechters bij de aangewezen wedstrijd staan.

Waarom doen we dit?

1.We merken dat wij onvoldoende weten van de schema’s van de spelers buiten de hockeyclub om een indeling te maken die ook redelijk aansluit bij wat de spelers kunnen en willen doen.

2.De coach en teammanager staan veel dichter bij alle spelers en ouders van het team en kunnen dus eenvoudiger wisselen als dit nodig is i.v.m. de persoonlijke situatie van een speler.

3.In het oude systeem was de speler zelf verantwoordelijk voor het vinden van vervanging. Teamgenoten konden daarmee deze speler met het probleem laten zitten. Nu wordt het team verantwoordelijk, ±13 spelers en hun ouders zoeken (potentieel) naar een vervanger.
Binnen een team moet het altijd mogelijk zijn om vervanging te organiseren.
Een coach of teammanager neemt daarnaast ook makkelijker contact op met een collega om daar vervanging te regelen als het binnen het team niet lukt.

4.Coaches en teammanagers lezen de mail die zij ontvangen van de club in de regel wel, waar we bij spelers meer afhankelijk zijn van de spelers zelf en/of de ouders die deze mail ontvangen. Daar ging het ook vaak mis in het verleden.

De scheidsrechterscommissie gelooft dus dat dit systeem tot een lagere tijdbesteding van de commissie zal leiden. Tijd die aan het ‘opleiden’ van scheidsrechters kan worden besteed.

Het systeem van aanwijzen op team hebben we dit afgelopen seizoen getest bij de seniorenteams. Na overleg met teammanagers heeft dit tot een zeer betrouwbare opkomst van de scheidsrechters geleid.

Wat betekent dit voor coaches en/of teammanagers

Ben je coach of teammanager van een team in de C-,D-,E- of F-lijn, dan verandert er niets. De e-, en f-lijn zorgt zelf voor één spelleider per wedstrijd. Voor de c- en d-lijn worden de scheidsrechters voor de wedstrijden op het veld door ons aangewezen.

Ben je coach of teammanager van een team in de senioren A-, of B-lijn, dan verandert er dat jij samen met de ouders en/of spelers zorg draagt voor het invullen van de arbitrage van de wedstrijden die aan jouw team zijn toegewezen.

Voor alle teams blijft gelden dat één scheidsrechter per zaalwedstrijd van het team zelf moet worden geleverd. De scheidsrechterscommissie speelt in die aanwijzing geen rol.

Het proces ziet er als volgt uit:

·De scheidsrechterscommissie deelt wedstrijden in naar team. We streven ernaar dit minimaal 2 weken voor het speelweekeinde te doen.

·De begeleiders ontvangen dan een mail met de gegevens van de wedstrijd. De coach/teammanager wijst de specifieke scheidsrechters (uit het team of anderszins) in en schrijft ze in voor de wedstrijd via LISA. Alternatief is dat scheidsrechters zichzelf indelen op de toegewezen wedstrijd.

·Eén week voor de wedstrijden moeten alle scheidsrechters bekend zijn. Dit controleert de scheidsrechterscommissie.

Op het moment dat speelschema’s voor een langere periode bekend zijn zal de scheidsrechterscommissie ernaar streven om het aanwijzen per team voor een langere periode te doen zodat de teammanager mogelijk efficiënter samen met de spelers de wedstrijden kan indelen.

Sancties nog te bepalen

Zonder scheidsrechters geen wedstrijd. Dat kan alleen als iedereen zijn steentje bijdraagt. Om te voorkomen dat teams gedupeerd worden doordat er geen scheidsrechters zijn, zal de scheidsrechterscommissie een sanctiebeleid laten goedkeuren door het bestuur. We hopen (en verwachten) hier weinig gebruik van te maken maar zien het wel als een integraal onderdeel van het nieuwe beleid.